آخرین مطالب
    
    ورود



    آمار بازدید کنندگان
    79امروزmod_vvisit_counter
    205دیروزmod_vvisit_counter
    79این هفتهmod_vvisit_counter
    1291هفته گذشتهmod_vvisit_counter
    4129این ماهmod_vvisit_counter
    5838ماه گذشتهmod_vvisit_counter
    473426کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

    امروز: 01 مرداد 1396
    معاونتها و دفاتر روابط عمومی روایط عمومی حاشیه‌های سفر چین
    

    حاشیه‌های سفر چین

    روابط عمومی - روایط عمومی
    حاشیه‌های سفر چین در گفتگوی رئیس روابط عمومی استانداری با خبرنگاران:
    جدیت در کار و عجین شدن فرهنگ کار و تلاش با زندگی مردم، رمزاصلی موفقیت کشور چین است.
    (منبع سایت استانداری)

     

     

     
    چندی پیش هیأتی از استان آذربایجان شرقی به منظور معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان به کشور چین سفر کرد. اعضای هیأت استانی را در این سفر جمعی از مدیران استانی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی تشکیل می‌دادند.

    رئیس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری هم یکی از اعضای این هیأت بود که مشاهدات و برداشت‌های خود را از سفر به چین با خبرنگاران در میان گذاشت. "بابک محمدزاده علمداری" در این گفتگوی مفصل، از فرهنگ و آداب زندگی مردم چین، اوضاع اقتصادی و پیشرفت‌های این کشور و دستاوردهای سفر هیأت استانی سخن گفت.

    س: در خصوص کشور چین و مردم آن توضیح دهید. وضعیت فرهنگی اجتماعی پر جمعیت ترین کشور جهان را چگونه دیدید؟

    سفر چين گرچه یک سفر اقتصادي بود ولی حيف است که فقط قراردادها و مسايل اقتصادي این سفر را در نظر بگيريم. شاید مسايل فرهنگي، گردشگري و آداب و رسوم مردم چین و استفاده از جنبه های مثبت آن در این زمینه ها هم مهمتر باشد.

     بنده در سفر چين ده‌ها تجربه را که به كارم هم مربوط نمي‌شود كسب كردم. مثلاً در بخش عمران شهری و یا گردشگری و مقولات مختلف دیگر.

    بطور مثال دریافتم که يكي از رموز موفقیت چين و دیگر كشورها در امر گردشگري است. تمامي افراد در مكان‌های مربوط به گردشگری مسلط به زبان انگليسي هستند مثل هتل‌ها، تاكسي‌ها، فروشگاه‌ها، مراكز گردشگري. این موضوع با توجه به اكراه چینی‌ها از زبان انگليسي و غربی خيلي حيرت‌انگيز است.

    هتل پنج ستاره در پكن از جهات مختلف واقعاً با هتل‌هاي پنج‌ستاره ما خيلي تفاوت دارد. در تمام قسمت‌هاي هتل يك نفر براي پاسخگويي ايستاده است. مهمانداران هتل و بخش پذيرش مسلط به زبان انگليسي هستند. همین موضوع گردشگرانی که به زبان انگليسي آشنا هستند مي‌توانند در چین به راحتي كارشان را انجام دهند. حتي در بعضي فروشگاه‌ها و مكان‌هاي عمومي آشنايي هر چند كم به زبان فارسي دارند و كلمات كليدي فارسي را در تجارت آشنا هستند. در حالی که ما چقدر زبان چيني مي‌دانيم. حتي در حد سلام عليك و احوال‌پرسي هم چيني را بلد نيستيم.


     

    چين به طور رسمی يك ميليارد و 375 ميليون نفر جمعيت دارد. ولی در چين 200 الي 300 ميليون جمعيت هست كه ثبت شده نيست. در اغلب مناطق روستايي مردم بیشتر از یک فرزند دارند و چون مجاز نيستند بيش از يك فرزند را براي ثبت به دولت معرفي كنند فرزندان بعد از فرزند اول به حساب نمی‌آیند. این جمعیت چيزي در حدود 300 ميليون نفر مي‌شود. البته براي اقليت‌هاي ديني و مسلمانان دوفرزندي مجاز شمرده است ازجمله در استان‌هاي هوبي، پكن، ليائونینگ که ما به آنها سفر كرديم. در چين به خاطر اجبار خانواده‌ها به تک‌فرزندی، فرزندسالاري است و این به یکی از مشکلات این کشور تبدیل شده است.

    یکی از نکات جالب دیگر عادت غذایی مردم چین بود. چینی‌ها عموما غذاهاي آبپز و گیاهی مي‌خورند، برعكس ما که غذاهاي گوشتي چرب و پرنمك مي‌خوريم. گوشت قرمز خیلی کم در چين دیده می‌شود مگر در رستوران‌هاي آذربايجاني‌ها و ترك‌ها. گوشت مرغ نیز ندرتاً پخت می‌شود.

    یکی از غذاهاي غالب در چین، ذرت بود که بصورت آبپز می خورند و در گوشه و کنار خیابان به وفور پخت و فروش می شد. چینی‌ها غذاهاي كم‌حجم و با فاصله زماني زياد مي‌خورند و اصلا پرخوري نمی‌کنند. برای همین است که افراد چاق در چين بسیار نادر است.

    از نظر پوشش ظاهری نيز لباس‌ها و آرایش‌هاي زننده اصلا مشاهده نكرديم و خیلی متعارف لباس می‌پوشند.


     

    در چین ابداً معتاد پيدا نمي‌شود. در زمان مائو و قبل از حكومت كمونيستي اعتياد بلاي جان چيني‌ها بود. يك مرحله تمامي معتادان را درمان كردند و در يك مرحله هزاران معتاد را به دريا انداختند و الان كسي جرأت نمي‌كند معتاد شود.

    با این که غرب حضور فعالي در چين دارد ولي نمادهاي غربي در چين خیلی کم مشاهده مي‌شود. به هيچ وجه نمادهاي غربي بر نمادهاي چيني چربش ندارد. استفاده از ماهواره با وجود باز بودن مرزها اصلا دیده نمی شد و وضعیت اینترنت کشور چین شبیه ایران بود.

    تبليغات‌هاي شهري در چین بر روي تلويزيون‌هاي بسيار بزرگ در دیوار بناهای بزرگ و یا لایت‌باکس‌ها متمركز شده بود. در آنجا از بنر و داربست و تابلوهای بی ریخت شهری خبري نبود در حالی که "بنر" در اصل  تولید چینی‌هاست که فقط ما از آن استفاده می‌کنیم.


     

    س: وضعیت زندگی مردم چین و وضع عمومی شهرهای این کشور را چگونه دیدید؟

    چين در عرض 5 الي 6 سال اخير جهش قابل ملاحظه‌ای به سوي زندگي بهتر داشته است. چينی‌ها برای زندگی راحت‌تر و بهتر 40 الي 50 سال سخت كار كرده‌اند و توليد ثروت كرده‌اند. بعد از این مدت الان به توزيع ثروت روي آورده‌اند. و همه این کارها را دولت خودش انجام می‌دهد.

    در چين خانه‌هاي قديمي را تخريب مي‌كنند و به جاي آن خانه‌هاي لوكس مي‌سازند، خيابان‌ها را توسعه مي‌دهند و به زيبايي‌ شهرها خيلي توجه مي‌كنند.

    اين كارها 5-6 سال است كه در چين شروع شده و به سرعت هم در حال تغيير است. ساختمان‌هاي بلندمرتبه در حال ساخت در همه جا دیده می‌شود. البته در ساختمان‌هايي كه می‌سازند فرهنگ چيني را هم رعايت مي‌كنند.


     

    در کل سیاست کنونی چین، توزيع ثروت و گسترش رفاه است. البته باید گفت اگر این روند ادامه یابد چين در سال‌هاي بعد آسيب خواهد ديد. چراکه نسل بعدی چین ديگر با فرهنگ كار و تلاش بزرگ نمي‌شوند بلكه با فرهنگ ثروت و رفاه طلبی رشد می‌یابند. لذا چين با اين وضعيت در آینده آسيب خواهد ديد و فكر مي‌كنم چيني‌ها به اين مسئله حتماً توجه خواهند كرد.

    س: رمز موفقیت چینی‌ها را در چه می‌بینید؟

    آن چه در چين کاملا مشهود بود فرهنگ كار و تلاش و عجين شدن آن با زندگی مردم است.

     كار و تلاش يكي از واجبات مردم چين مي‌باشد و طوري نيست که به كار و تلاش تنها توصيه شود. مثلاً ما مي‌گويیم هركس در ايران كار نكند گرسنه مي‌ماند ولي در چين مي‌گويند هر كس كار نكند اكسيژن ندارد. واقعاً در چین کار و تلاش را مترادف با اصل حیات مي‌دانند. و این امر مهمترین عامل پیشرفت و توسعه چشمگیر کشور چین که فاقد منابع معدنی و نفت و .... و در عین حال انبوهی از جمعیت است می باشد.

    در مورد اهميت كار و تلاش در دين ما احاديث و آيات قرآني وجود دارد و كار جوهره انسان دانسته شده است. این توصيه‌ها را چينی‌ها واقعا عمل كرده‌اند. مهم‌ترین عامل موفقیت كشورهايی مثل چين، ژاپن، كره جنوبي و مالزي فقط جدیت در كار و كوشش است. بحث برنامه‌ريزي در الويت‌هاي بعدي است.

    در چين بايد همه كار كنند برخلاف کشور ما که مي‌گويند پدر خانواده بايد كار كند و همسر و فرزندان مصرف كنند. در آنجا همسر و فرزندان خانواده نیز باید كار كنند و اين گونه نيست كه يك نفر كار كند و بقيه مصرف كنند. در عین حال در كارشان كوشا و جدي هستند و وظايفي كه براي آنها تعريف شده به طور جدي انجام مي‌دهند. به همين خاطر خروجي كار و بهره‌وري آنها خيلي بالاست.

    البته شاید جالب باشد بدانید که چینی‌ها دو روز در هفته تعطیل هستند و به طور شبانه‌روزی هم كار نمي‌كنند. قانون كار آنها تقریبا مانند قانون كار ايران است. 44 ساعت در هفته كار مي‌كنند، تعطيلات سالانه آنها از ايران زيادتر است، با این حال چيني‌ها از وقت خودشان حداكثر بهره‌ را مي‌برند و در مواقع كار سخت كار مي‌كنند.

    مردم چین برای تفنن و از روی تفریح به بازار نمی‌روند و اگر واقعاً چیزی نیاز داشته باشند و کاری برایشان پیش بیاید به خيابان، بانك یا مغازه مي‌روند. اين خيلي مهم و جالب است. يكي از تفریح‌های ما ايرانيان بازديد از مغازه‌ها و يا رانندگي در اوقات بيكاري مي‌باشد و همین موضوع موجب ترافيك شدید و استهلاک جسمی و روحی مردم می‌شود. لذا بايد فرهنگ زندگي‌مان را تغيير دهيم.


     

    موضوع دیگری که با توجه به فرهنگ ما ایرانی‌ها جالب است این که تعارفات در چين در حد صفر است. ما در ایران وقتی به مهماني می‌رویم یا با کسی جلسه داریم بعد از پذيرايي گپ هم مي‌زنيم؛ ولي در چين اصلاً چنين نيست. جلسه‌اي كه گذاشته می‌شود وقت‌شان را براي كار مربوط به آن اختصاص مي‌دهند نه صرف شيريني و ميوه و گپ زدن.

    متاسفانه زمان براي ما ارزش کمتری دارد و بیشتر سعي مي‌كنيم وقت‌مان را پر كنيم. ولي چینی‌ها سعي مي‌كنند وقت‌شان را هدفدار تنظيم كنند. برخلاف تصور ما در پكن و شهرهاي اطراف آن كه بالاي 20 ميليون جمعيت دارند نشاني از جمعيت انبوه در خیابان یا انظار عمومی به چشم نمي‌خورد چرا که جمعیت آنها همه مشغول كار و تلاش هستند.

    وضعیت عمران و خدمات شهری در کشور چین چگونه بود؟

     



    اولین نکته‌ای که در شهرهای چین به چشم می‌آید خيابان‌هاي خيلي عريض آنهاست. شايد باور نكنيد اتوبان‌هاي ما به اندازه خيابان‌هاي داخل شهري چين است. خيابان‌ها كاملاً درست و اصولي ساخته شده‌اند. بخش عمده این امر علوه بر برنامه ریزی دقیق به خاطر مالکیت دولتی است. مثل ایران نیست که در خيابان‌كشي نيازي به التماس افراد و بخش خصوصي باشد؛ چون كار در دست دولت است احداث خيابان خيلي آسان‌تر از ايران است. خيابان‌هايي كه در چین احداث شده تا چند دهه ديگر جواب خواهد داد.


     

    کلا دورنماي طراحي پروژه‌ها تا 50 سال آينده پيش‌بيني شده است. زيرساخت‌هاي شهري در چین كاملاً آماده است؛ اتوبوس، مترو و تاکسی كاملاً آماده و مجهز براي ارايه خدمات است.

    وضعیت تاكسي در چین با ايران تفاوت دارد و تاكسي‌های چین در جلوي مراكز اداری و هتل‌ها و سازمان‌ها مستقر هستند. تاكسي براي مكان‌هاي اختصاصي است نه افراد اختصاصي و عموماً افراد بايد با مترو يا اتوبوس رفت و آمد کنند.

    فضاي سبز و گل‌كاري خيابان‌ها بسيار جالب و متنوع است و بيشتر در داخل گلدان‌ها كاشته شده است نه در داخل زمين. جالب است برای بازدید از یک کارخانه خودروسازی، مسير پكن تا این کارخانه را دوساعته طي كرديم. در طول این مسير، لاين وسط اتوبان، تماما فضاي سبز و درختكاري بود بطوریکه این مسیر به هيچ وجه  خسته‌كننده نبود و از میان فضاي سبز حركت مي‌كرديم.

    پل‌هاي بسيار عريض و طويلی در پكن مشاهده می‌شد و بايد پكن را شهر روگذرها نامگذاري كرد؛ چون تبريز به شهر زيرگذر نامگذاري شده است. روگذرهاي طولاني و بسيار عريض و چند طبقه زیادی دیده می‌شد. پل‌هاي هوايي با طول ده‌ها كيلومتر براي عبور قطار شهری طراحي شده بود که پل كابلي تبريز در مقابل آنها خيلي كوچكتر است. این پیشرفتهای عظیم شهری و از جمله پل كابلي بسیار بزرگ پكن واقعاً حيرت همه را برانگیخت.


     

    س: با توجه به این اوصاف سفر چین چه تاثیری می‌تواند در پیشرفت خدمات شهری ما داشته باشد؟

    اعضاي شوراي شهر تبریز که در این سفر حاضر بودند با حیرت عملكردها و فعاليت‌هاي عمراني چين را مشاهده كردند ساخت و سازها در شهرهای چین واقعاً زيبا و مجلل بود. البته حاشيه‌نشيني هم در گوشه و کنار شهرها قابل مشاهده بود ولي آن مكان‌ها هم در حال توسعه و مجلل كردن است.  سفرهای خارجی واقعا باید یک تجربه کاری باشد. به نظر من هر كدام از مديران شهرداري اگر بعد از این سفرها نتوانند كوچكترين تغييری در كارشان بدهند سفرشان بيهوده است. پرهیز از خودبرتر بینی و اعتراف به نقاط ضعف موجود و ترسیم افقهای بزرگتر در تمام حوزه ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

    س: سفر هیأت استانی به چین چه دستاوردهای اقتصادی داشته؟ نتایج این سفر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    این سفر یک سفر اقتصادی بود و با هدف بررسی فرصت‌های اقتصادی کشور چین و آشنایی با بازار بزرگ این کشور انجام شد. البته يكسري تفاهم‌نامه‌هاي جديد هم در زمینه‌های مختلف منعقد شد. ضمن این که برخی تفاهم‌نامه‌هاي قبلي نياز به شفاف‌سازي داشت که این تفاهم‌نامه‌ها نیز پيگيري شد. مثلا تفاهم‌نامه اجراي خط سوم متروي تبريز، يكسري ابهاماتي داشت كه برطرف شد و قرار شد طرف سرمايه‌گذار چيني در خصوص موارد مطرح شده اقدام کند تا به عقد قرارداد نهایی در تبريز منتهي شود.


     

    از طرفی سفر به چین فرصت جديدی برای معرفی بازار استان به صاحبان شركت‌هاي چيني و تجار و بخش خصوصي چين بود و متقابلا برای بخش خصوصی ما هم آشنايي نسبتا كامل با بازار چين به وجود آمد. به عنوان یکی از پيش‌ شرط‌هاي ورود به بازار چين، قرار شد تورهاي سفر به چين توسط بخش گردشگری و بخش خصوصی استان راه‌اندازي شود كه مي‌تواند زمينه‌ساز جذب گردشگر به كشورمان نیز باشد. همچنین راه‌اندازی مركز آموزش و يادگيري زبان چيني در تبريز مورد طرح و بررسی قرار گرفت که براي ورود به بازار بسيار بزرگ چين آشنايي با زبان چيني لازم است.

    رئيس اتاق بازرگاني تبريز پیشنهاد ایجاد اتاق بازرگاني مشترك را در تبريز و چين ارائه کرد. ايجاد كنسولگري چين و ايران هم می‌تواند بسيار مهم باشد.


     

    نگاه ما به چين باید بسيار وسیع باشد. متأسفانه تجار ما محصولات بنجل چين را به ايران وارد مي‌كنند و این تصور به وجود آمده است که محصولات چيني محصولات ارزان و بنجل هستند. در حالی که به عنوان مثال چيني‌ها يك شهرك رشد و فناوري به مساحت 1800 هكتار در مركز استان هوبي دارند با 200 هزار نفر اشتغال‌زايي؛ در این شهرک محصولات مختلف با فناوري‌هاي نوين، سريعاً طراحي و ساخته مي‌شود. ما در چين ماشين‌هاي سواري بنز، بي‌ام‌و و فورد را مي‌ديديم و فكر مي‌كرديم اين ماشين‌ها از خارج وارد چين مي‌شوند؛ در حالي كه همه اينها در چين توليد مي‌شود. براي كارخانه سازنده هم صرف مي‌كند که به جاي اين كه در صد نقطه دنيا اين محصول را بسازد در چين همه اين كارها را انجام مي‌دهد و محصولاتش را براي يك چهارم جمعيت دنيا عرضه مي‌كند.

    س: با توضیحاتی که از سفر به چین دادید، نقش و جایگاه این کشور را در مراودات خارجی کشورمان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    کشور چين با يك ميليارد و 375 ميليون نفر جمعيت، يك چهارم جمعيت دنيا را در خود جای داده و در دنيا از هر 4 نفر انسان، يك نفر چيني است. بنابراین در مراودات بین‌المللی ما چه در سطح استانی و چه کشوری باید به اندازه يك چهارم نقش ايفا كند؛ ولی ما به چين به اندازه يك صد و پنجاهم یعنی یک کشور در بین 150 کشور دنیا نگاه مي‌كنيم در حالي كه تصميمات و برنامه‌هاي ما در رابطه با این کشور باید به اندازه يك چهارم کل برنامه‌ریزی‌ها باشد.

    در ارتباط با کشور چين باید به دو موضوع مهم توجه کرد. یکی جذب سرمایه از این کشور و دیگری صادرات.

    وضعیت اقتصادی چین نشان می دهد که چيني‌ها با توجه به حجم انبوه سرمایه در دست خود، به دنبال سرمايه‌گذاري در ديگر نقاط جهان هستند و مايلند در کشورها و شهرهای مختلف از جمله در استان ما سرمايه‌گذاري كنند.


     

    همچنین چين که بيش از يك ميليارد و سيصد و هفتاد ميليون نفر جمعیت دارد و با توجه به افزایش رفاه و مصرف‌گرايي مردم این کشور در 5-6 سال اخیر، مي‌تواند بازار خوبي براي محصولات صادراتي ايران باشد. هر چيني اگر يك عدد پسته يا آلبالوی ایرانی بخورد می‌تواند سود میلیاردی برای ما داشته باشد.

    ما بايد حساب ويژه‌ای روي چين باز كنيم و بازار چين بايد مورد توجه تجار ما قرار گيرد. واقعاً تجار ما از عظمت و توانمندي‌هاي چين غافل بودند. حضور ما در بازار چین خيلي كم‌رنگ و ضعيف است و تجار ما بيشتر از اين مي‌توانند در بازار چين حضور داشته باشند.
    محصولات كشاورزي و صنعتي ما قابلیت عرضه در بازار چين را دارد. هدف از ارتباطات تجاري با چین باید جذب سرمايه و صادرات كالا باشد.

    جالب است که تمام برندهاي معتبر خارجي، محصولات‌شان را به چین صادر نمي‌كنند بلكه عيناً آن محصول را در چين توليد مي‌كنند. مثلا کارخانه ولوو در حال حاضر بخش عمده‌ای از محصولات خود را در چین توليد مي‌كند. در حالی که قبلا این کار را به صورت مونتاژ در چین انجام می‌داد ولي الان ولوو با قیمت پایین و كيفيت بهتر از خود کارخانه ولوو در سوئد در چين توليد مي‌شود. در واقع ولوو زير پرچم چين رفت تا خودش را از ورشكستگي نجات دهد.


    * کشور مدرن، کشور زیبا، توسعه متوازن، جهش اقتصادی، ابهت بسیار عظیم، کشور کار و کوشش، امپراطور آینده و ...... توصیفاتی بود که هر یک از اعضای هیئت در انتهای سفر به چین در پاسخ سوال کوتاه بنده از این کشور ارائه کردند.

    * جالب‌تر اینکه گفته می شود ضریب هوشی مردم چین پایینتر از ضریب هوشی مردم ایران است که این امر نشان دهنده برتری پارامتر فرهنگ کار بر پارامتر ضریب هوشی در رسیدن به موفقیت است.








     
    نظر
    افزودن جدید
    نوشتن نظر
    نام:
    ایمیل:
     
    آدرس سایت:
    عنوان:
     
    لطفا کد آنتی اسپم نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.

    کامپوننت نظرات بر مطالب، جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا - http://www.joomla.ir"

     
    تصاویر
    پیوندها

    لینک محلی

    شورای اسلامی شهر هشترود